Blog

Ga terug naar al de posts.

Canadezentocht 2017 1-3 december

Lang naar uitgekeken, maar eindelijk weg.  Omdat de waterstand van de Semois te hoog staat moeten we uitwijken naar de Ourthe.  Planning is om te vertrekken aan de dam van Nisramont en te varen tot in Hotton.  Goed voor bijna 50km.



Marc G.is vroeger dan verwacht en ik lig nog in het bad terwijl hij aankomt om mij op te pikken. Proper vertrekken want veel wassen zal er in het weekend niet in zitten, dat water gaat veel te koud zijn.



Joren nog oppikken, remork laden en wij weg.  Pieter, Marc VM en  Guy zijn donderdag al vertrokken.  Koen (ziek) en Dave (studeren) hebben spijtig genoeg moeten afhaken. Aankomst 21u30 volgens onze gps.  We zijn er helemaal klaar voor.



De mannen hebben een pracht van een grot gevonden om te overnachten.  In Hotton op een kwartiertje wandelen van het kerkhof.  Prachtig , niet te koud en droog, ideaal !  Nog wat vlees bakken op het vuur en afwerken met een pintje.  Goed gelachen en redelijk goed geslapen.  In die grot zat nog wel ne beer, en die sliep wel goed denk ik.



Opstaan, stevig ontbijtje met spek en ei en we zijn er helemaal klaar voor. Eindelijk vertrekken om te varen, kunnen bijna niet wachten.  Instapplaats was snel gevonden en de boten worden geladen.  De 2 nieuwelingen, eerste keer mee met canadezentocht, zijn een beetje te enthousiast en zijn bang dat ze te kort komen.  Al het bier moet bij hen in de boot.  Geen probleem voor ons.....



Ongeveer 13u zijn we onderweg en al snel wordt duidelijk dat de boot van Joren en Marc wel zeer laag in het water ligt.  Bij het minste golfje spat er water over de rand waardoor de boot nog later komt liggen. Of ligt het aan de vaarlijnen of vaartechniek ? Allebei een goei natte broek als gevolg.  Marc en ik hebben een dejavu gevoel naar onze eerste canadezetocht.  Allleen hadden ze toen onze boten geladen terwijl wij de auto weg doen waren, zij hebben hun boot zelf geladen.



Als snel moeten we stoppen om hun boot leeg te maken en wordt het bier verdeeld over de 2 andere boten.  Daarna gaat het al wat  beter, alleen de vaarlijnen is nog wat werk aan.  Zelf zijn we content dat we een canadees met spatzeil hebben.  Heerlijk.  De Ourthe is een prachtige beek maar je moet altijd opletten voor stenen, dit heb je naar mijn gevoel minder op de Semois.  Naar goede gewoonte wordt er onderweg geen dorst geleden, spijtig genoeg moet er dat ook allemaal terug uit.  Er is er toch eentje die daarvoor niet wil uitstappen, rechtstaan in een canadees op stromend water is nie simpel.  Gevolg nat tot boven zijn navel en het kraantje dicht van de kou.  Net voor La Roche is er nog een passage en die wordt met het nodige enthousiasme (en extra water in de boot) genomen.  In La Roche moeten we overdragen en geven we Pieter droge kleren.  Broek van Cis (echtwaar, die kan daar in!), schoenen en sokken van Marc G..  Ondertussen is het al flink donker aan het worden, iets drinken in La Roche zit er niet meer in, dan maar onmidelijk verder om een kampeerplaats te zoeken.  Een kleine km verder vinden we een mooie plaats en wordt er uitgestapt.  Einde van de rit.  Vuur maken, shelterke zetten en slaapzakjes leggen.  Alles gereed voor de nacht.



Marc G. heeft een stevig erwtensoepke met spek, varkenspoot, en nog vanalles in gemaakt.  Er wordt een constructie gemaakt om de ketel boven het vuur te hangen en de soep wordt opgewarmd.  Da doe deugd, na een ganse dag varen smaakt dat.  Nadien wordt de lekkere spagetti en saus  van Dave nog opgewarmd.  Na deze goddelijke maaltijd krijg ik wel mijn klopke.  23u liggen Marc , Guy en ik al onder de wol.  De rest houdt het nog wat langer vol.



Dag 2,net als we willen vertrekken begint het flink te sneeuwen. Mooi, canadeesvaren in de sneeuw is ook wel een ervaring.  Het gaat ondertussen al veel beter, we hebben natuurlijk ook weer een dag meer ervaring.  Er zijn mee passages maar deze moeten we allemaal overdragen.  Het zou te doen zijn maar schadelijk voor de boten en met dit weer veel water scheppen is geen optie.  De sneeuw is ook wel handig voor het overdragen, de boot schuift dan gemakkelijk zodat we die niet steeds moeten opheffen.  We vinden op enkele km van de aankomst toch een café waar we even kunnen opwarmen en iets drinken.  Deed deugd, het laaste stukje wordt zonder problemen afgelegd en rond 15u30 komen we aan in Hotton. 



Boten laden, auto halen en terug richting Mol waar we om 19u30 aankomen.  Er wordt afgeladen, en bij een frietje nog wat nagepraat.



Het was weer geweldig.  Hopelijk volgend jaar terug de Semois.



Cis



 


  • Lorem Ipsum
    Spinning

    Lorem ipsum dolor
    sit amet, consectetuer.

  • Lorem Ipsum
    Kik Boxing

    Lorem ipsum dolor
    sit amet, consectetuer.

  • Lorem Ipsum
    Spinning

    Lorem ipsum dolor
    sit amet, consectetuer.

  • Lorem Ipsum
    Kik Boxing

    Lorem ipsum dolor
    sit amet, consectetuer.

  • Lorem Ipsum
    Spinning

    Lorem ipsum dolor
    sit amet, consectetuer.